Kétkezesség
5 éves a kislányom, nagyon várja az iskolát, de az óvodában azt jelezték, hogy problémát jelenthet a későbbiekben, hogy még időnként váltogatja a kezét a rajzoláskor, illetve játék közben is sokszor „kétkezes”. Okozhat ez valóban bajt? Klára
Kedves Klára!
A normál fejlődésű gyermeknél nagy valószínűséggel valóban létezik egy kritikus időszak, amikor a dominancia kialakulásának be kell következnie, amit a szakemberek jelentős része 4-6 éves, egyes szakirodalmak 6-7 éves korra tesznek. Ha a dominancia kialakulása nem megy végbe ebben a kritikus időszakban, akkor a későbbiekben zavarok jelentkezhetnek a gyermek beszédfejlődésében, az olvasás és írás elsajátításában, valamint más tanulási folyamatokban. A dominancia zavarairól, az agyféltekék „rivalizálásáról” beszélhetünk az alábbi esetekben:
- nincs még kialakult dominancia
- a kéz- és szemdominancia (esetleg lábdominancia) ellentétes oldalra esik, azaz az egyik oldal nem teljesen domináns
- kevert dominancia esetén, amikor a domináns oldalt igénylő tevékenységek során nem következetes az egyik oldal használatában (pl. jobb kézzel ír, bal kézzel eszik).
A dominancia zavara miatt óvodás korban nincs a tájékozódásban viszonyítási pont, problémát jelent a jobb-bal téri irányok megkülönböztetése, a síkban és a térben való tájékozódás, nem alakul ki a szilárd testséma, nehezített lehet a mozgástervezés, vagy a mozgáskoordináció fejlődése.
A fejlesztésben is a stabil, azonos oldali dominancia kialakítását tartjuk a
legfontosabbnak a két agyfélteke harmonikus együttműködése céljából. Fontos, hogy ne szoktassuk át a gyermekünket egyik kézről a másik kéz használatára, inkább igyekezzünk erősíteni a hosszas megfigyelést követően dominanciát mutató oldalt játékos formában. A laterális dominancia kialakulását segítheti a sok spontán térbeli tapasztalat, testinger, változatos mozgásforma.
Csukáné Pleiveisz Éva, gyógypedagógus